گزارش 40 سال کار
|
||
شرح تجربه های کاری |
قبل از آن که مجددا به شرح تجربه های کاری بپردازم فرصت را مغتنم شمرده و نکاتی را با خوانندگان عزیز در میان می گذارم.
اگر قرار است شما مسولیت کاری را بپذیرید در ابتدا باید از وجود ویژگیهایی در خود مطمئن شود که قبلا توسط دیگران تائید شده است. یعنی در جاهایی که کار می کردید و تجربه شغلی داشت نه از روی چاپلو سی بلکه از سرحقیقت توسط دیگران تائید شود و شما نیز از وجود آن مطمئن شده باشید که این خصوصیت ها در شما موجود است. البته به عدم تائید بعضیها که اندکند وانگشت شمار اصلا گوش ندهید:
-نخستین این ویژگیها کنترل بحرانها است. زیرا هر از گاهی امکان دارد در محل کار شما بحرانی و جود آید و یا در بخش تحت کنترل شما چنین بحرانی حادث شود. یا این که در جاهای دیگر بحران بوجود آید و شماو بخش شما را به آن ورطه بکشاند. در اینگونه موارد به آن چه که احتیاج دارید آرامش است و این که این آرامش را بخش خود و حتی به دیگر بخشهای محل کار خود منتقل کنید.
در این صورت است که شما در محل بعنوان یک منبع آرامش و خنثی سازی بحرانها شناخته می شوید. در این راستا رفتار تان باید هدفمند و از تاکتیک علمی و مدیریت مثبت بر خوردار باشد. ضمنا ایجاد بحران کاری است و ساده و بی خرج و مخارج ! و گروهی دراین کار تخصص دارند. این شمائید که با درایت و اقدام عاقلانه باید این بحرانها را کنترل کنید.
-ممکن است شما و یا بخش شما مورد تهمت قرار گیرید. مثلا بگویند درست کار نمی کنید.اغلب بیکار هستید. از روند کار اطلاعاتی ندارید. این در همه مراکز کاری ممکن است اتفاق بیفتد.چون اصولا رسم این گونه شده است که در هر محل کار عده زیادی کار کنند وتعداد انگشت شماری تهمت بزنند و خبر منفی بخش می کنند.
مثلا اگر شما شخص امین و پای بند به اصول باشید و در محل کار به آن شهرداشته باشید ممکن است بگویند شما در کار کوشا نیستید.
در قبال چنین تهمت هایی و برای آن که از قبل بخش خود و خود را در قبال چنین ویروس بی رحمی واکسینه کرده باشید باید :
-از هر آن چه در بخش شما می گذرد گزارش تهیه نموده و به مقامات بالاتر ارائه کنید!
- به کارتان نظم ببخشید! مدارک و اسناد و آمارتان همیشه آماده باشدودر فواصل معقولانه آنها را اظهار کنید!
-با همکارانتان مذاکره کنید !به سخنان آنها گوش دهید-! وظایف هر کس را مشخص نمائید !دانش و آگاهی گروه خود را با لا بیرید !
-حتما از همکاران بخاطر انجام درست کار تشکر کنید درضمن رفع نقائص را از آنها بخواهید! پیگیر باشیدواز پیگیر ی همکاران نیز یادداشت بر دارید – در زمان بروز تهمت ها به آنها بگویید که احتمالا شخصی یا گروهی در صدد پایین آوردن ارزش کارشان هستند !ولی از آنان بخواهید درگیر نشوند.
- راه عاقلانه و خردمندانه ای را که از تجربه های قبلی آموخته اید به آنها نشان دهید و یا از آنها هم نظر بخواهید که آنها را ه حل رادر چه می دانند؟ اگر پیشنهادشان منطقی بود بپذیرید!
- فعال سازی –هدفمند بودن-تصحیح رفتار ها –بررسی نتایج – آموزش و آگاهی همکاران از تجربه خودتان و مربیانتان و آموزگاران موفق مدیریتهای موفق از و ظایف یک مدیر خوب است!
-گاهی همکار شما در محل کار شما سابقه کاری دارد پس او شرکت را بهتر از شما می شناسد. از اطلاعات او و مدیران بخشهای دیگر که سابقه کاری دارند استفاده کنید!
- بعضی از این مدیران و همکاران سرمایه های اصلی شرکت هستند. با آنان رابطه خوبی داشته باشید!
- یا این که ممکن است تهمت نا بلد بودن کار به شما بزنند . شما بدون درگیری مداوما آمار کاری ارائه کنیدو از مدیر مسئول شما و یا از مدیریت عامل و هیئت مدیره بخواهید آنها را مطالعه و نظر بدهند.
قبل ار ارائه مدارک مثبته از اثبات این که شما کاربلد هستید و یا کارتان را درست و به قاعده انجام داده اید بپرهیزید! توجه داشته باشید که تهمت زنندگان اغلب خود مشکل دارند: ازجمله مشکلات آنان این است که:
یا خودشان بی سواد و بی اطلاع اند. یا حسودند-یا فکر می کنند شما در صدد اشغال پست آنان هستید-ویا خدای نکرده دستشان کج است و شما جایی محترمانه جلوی کار آنان را گرفته اید- این گروه از وارد نمودن تهمت به شما خودداری نخواهند کرد.
جالب است که حرف اینان در بعضی مواقع به دل مدیر بالاتر شما بیشتر می نشیند. این حکایت از آن دارد که یا مدیرتان دهان بین است و گوش به حرف دیگران دارد و یا این که باز خدای ناکرده او نیز ریگی به کفش خود دارد.
من در شرکتها و موسسات مختلف این تجربه ها راداشته ام ولی همواره با قدری صبر و تدبیر و خود اظهاری از این مهلکه ها جسته ایم. اگر چه نمی توان انکار کرد که در کو تاه مدت همین موضوعات درد سر ساز می باشند و لی با گذشت زمان آفتاب حقیقت از پس ابر بیرون می آید.
![]() |