گزارش 40 سال کار
 
 
شرح تجربه های کاری
 

نمایشگاه ها

اولین نماشگاه ایران در خارج از کشور در زمان ناصرالدین شاه قاجار و در شهر پاریس برگزار گردید. آن زمان ها که زبان فرانسه در ایران رواج داشت اصطلاحا نمایشگاه را اکسپوزیسیون می نامیدند.من عکسی از این نمایشگاه  عهد ناصری را در این وبلاگ قرار داده ام. 

آن زمان که ایران در نمایشگاه ه پاریس شرکت کرد آثار و محصولات ایر انی را در این نمایشگاه به نمایش گذارده بود. تولیداتی مانند: فرش و صنایع دستی که از همان نمایشگاه های نخستین در خارج از کشور برق درخشش آنها چشم بازدید کنندگان را خیره می کرد.

 این آثار به همراه آثار باستانی ایران و اشیاء بجای مانده از ایرانیان در دل خاک و کتابها و آثار خطی  ابدیت ایران به مثابه ابدیت ایران  است  که زینت بخش  موزه های بزرگ جهان اعم از عمومی و خصوص می باشند.

من نیز به علت آن که سی و پنج سال از سابقه چهل و د وساله کاریم در شرکت هاو موسسات بازرگانی سپری شده است در نمایشگاه های متعدد در خارج از کشور شرکت کرده و از آنها بازدید داشته ام. ولی همواره عشق و علاقه من به نمایشگاه هایی بوده است که تولیدات وطن عزیز  ایران در آن نیز عرضه می شده و یا اختصاصا به عرضه تولیدات ایرانی مربوط می شده است.

قبل از شروع کار در  شرکت آخرین از طرف شرکتهای دیگر در نمایشگاه های ایران در خارج شرکت کرده بودم که عموما مسئولیت برگزاری نمایشگا ها با من بود. تا آنجا که بیاددارم این نمایشگا ها با موفقیت همراه بود چرا که قبل از آن تحقیقات میدانی:

field research

   را در سرزمین هدف تجاری انجام داده بودم. برای فروش و انجام پروژه های صادراتی   انجام چنین تحقیقاتی از ضروریات اولیه است. و اگر این گونه تحقیق و بررسی امکان ندارد که مستلزم حضور شخصی شما در منطقه هدف تجاری است لازم است حتما دیگران مورد اطمینان شما چنین تحقیقاتی را از سوی شما انجام دهند. چون بررسی ها و تحقیقات غیر مستقیم تقریبا 30 در صد هدف را پوشش می دهد.

سالها قبل که اروپا تصمیم به صادرات مواد خوراکی به آفریقا گرفته بود به مدت دوسال محققان اروپایی در آفریقا ساکن شده و مشغول به انجام تحقیقات میدانی بودند تا سلیقه مردم آفریقا -میزان وابستگی و علاقمندی آنان به مواد خوراکی - احتمالات مربوط به تغییر سلیقه را در آنان مورد بررسی قرار دانند.

اصولا اقتصاد رابطه نزدیکی با فرهنگ دارد. وقتی سرزمینی تولید کننده باشد و تولید در مردم آن سرزمین نهادینه شده باشد و به تولیدات خود نیز علاقمندی روحی داشته باشند امکان صادرات  همان که آنها تولید می کنند و برایش عرق جبین می ریزند و آن را ذاتی خود می دانند بسیار مشکل است.

        ولی اگر میزان تولید کالایی در سرزمینی کمتر از میزان تولید خود شان باشد و یا اصلا آن کالا در آن سرزمین تولید نشودبه شرط آن که مردم به آن خرید آن کالا به دلایل فرهنگی  و مذهبی و یا ذائقه ای علاقمند باشند در آن صورت امکان موفقیت بالاست.

البته در این راستا شرایط عرضه و بسته بندی- رعایت موازین فرهنگی و بهداشتی وقیمت گذاری با توجه به ا قتصاد اکثریت مردم از اصولی است که حتما باید در نظر گرفته شوند.

ضمنا آشنایی و ارتباط با مراکز توزیع و شریک وطنی مطمئن پلهای موفقیت در این ارباط هستند.

دست آخر اگر بتوان در سرزمین هدف بازرگانی و اقتصادی فرهنگ خرید را برای کالایی رواج داد بدون آن که از قبل زمینه ای وجود داشته باشد این پیروزی حکایت از آشنایی کامل صادر کنندگان با فرهنگ و سیستم زندگی مردم سرزمین مورد نظر دارند. در حقیقت صادر کنندگان موفق مردم شناسان و فرهنگ شناسان آگاه نیز می باشند.

یکی از موفق ترین نمایشگاه های صادرات ایران که من نیز در آن شرکت داشتم نمایشگاه های اختصاصی ایران در مالزی بود که تاریخ آن به بست سال قبل باز می گردد.

کار تجاری در مالزی را نیز مانند اغلب کارهای تجاری خارج از کشور به لطف خداوند و به تنهایی شروع کردم.البته سرمایه از دیگران بود و کار از اینجانب!

 بیاد دارم که در یکی از این نمایشگاه در مالزی شلوغ ترین غرفه متعلق به شرکتی بود که من برایش کار می کردم.فروش بالایی در غرفه داشتیم و در پایان همه کالا ها را بر اساس مذاکرات قبلی که چندان آسان نبود به یک شرکت معظم مالزیایی فروختم. ما تنها شرکتی بودیم که همه کالاهایی را که به مالزی برده بود به فروش رسانده و مرجوعی نداشت.

همین نمایشگاه و اقدامات انجام شده در آن باعث شد که شرکتی با سرمایه ابرانی در مالزی تاسیس شود که سالها یکی از موفق ترین شرکتهای ایرانی در زمینه صادرات بود. البته واردات هم از مالزی داشتیم و لی این کار به پشتوانه واردات صورت می گرفت.

باید اعتراف کنم که انجام این نوع کارهای بازرگانی با سختیها و مشکلات خود همراه است که شاید هرکس توان انجام و یا ادامه این کار را نداشته باشد. چون در وهله نخست    می بایست که از یک میزان بالای تحمل روحی و اخلاقی بر خوردار بود تا بتوان در   کشور دیگری و با مردم دیگری و با فرهنگ دیگری کار بازرگانی انجام داد.

 احترام به دیگر فرهنگ ها و اشخاصی که قرار است از مردم سرزمین هدف با شما کار کنند توان شما را در ورود به بازار هدف بسیار افزایش می دهد. تا سرحد امکان می بایست که اطلاعات شما از آن سرزمین و مردم بالا باشد و اگر به زبان آن کشور و یا زبان دوم آن کشور مسلط باشید تقریبا کفه به نفع شما سنگین می شود.

ارتباط با اتاقهای بازرگانی و وزارت بازرگانی  هر سرزمین و آشنایی به قوانین و مقررات را هشگا هستند.

 بیاد دارم که در همین کشور مالزی برای مدتی مدیریت شرکت ایرانی ما به شخص دیگری سپرده شده بود که مدتی در مالزی زندگی می کرد . ولی گویا به او همه ظرایف فرهنگی آن کشور بر خوردار نبود و یا این که تجربه قبلی در این زمینه نداشت.

چون بر اساس اظهارات خود وی به اینجانب یک شب پلیس مالزی به سراغ او می رود و او را دستگیر می کند. وقتی از علت دستگیری خود می پرسد به او می گویند یکی از کالاهای خوراکی که از طریقت شرکت به مالزی وارد کرده بود برچسبی داشته بود که با فرهنگ مذهبی مردم مالزی مغایرت داشت اگر چه در اصل خود آن مطلب صحت داشت

 |+| نوشته شده در  شنبه هفتم فروردین ۱۳۹۵ساعت 14:11  توسط حسین فقهی  | 
  بالا